ՄԵՐ ՈՒՂԻՆ

Հայրենդարձման Համակարգման Ուղիով

Կարելի է շատ ավելի շատ գործոններ և մտահոգություններ կազմել, բայց այս գրությունը նպատակ չունի սպառիչ ցուցակ լինելու, հուսանք, որ այն ներկայացուցչական նմուշ է: Այն մեզ բերում է հետևյալ հարցերի շուրջ՝ ի՞նչ կարելի էր անել (կամ պետք է արվեր):


Նորայր Էպլիղաթեան


Հայկական Հայրենադարձության Ձախողումը

Խորհրդային Հայաստանի անկախության հռչակումից հետո սփյուռքի ազգայնականներն հայերի զանգվածային հայրենադարձություն էին ակնկալում։ Դա տեղի չունեցավ, և արդյունքում այս թեմայի շուրջ բազմաթիվ քննարկումներ են եղել:

Իհարկե, սա բարդ թեմա է, ու տարածքի և վայրի պատճառով ես կփորձեմ հնարավորինս սթափ ներկայացնել իմ տեսակետը այս թեմայի վերաբերյալ:

Իմ ընտրած մոտեցումն է՝ փորձել և պատկերացնել հայրենադարձության մասին մտածող հայ ընտանիքի, որն անտեսում է Rah_Rah-ի ողջ պատմությունը, որն օգտագործում են «ազգայնականները»:

Ներկայացուցչական օրինակ, թե ինչ է իրենից ներկայացնում հայրենադարձվող ընտանիքը: Այն իր մեջ ներառում է՝

  • Ամուսական զույգ,
  • Նրանց 3 երեխաները (նախադպրոցական, դպրոցական և քոլեջի տարիքի երեխա):
  • Եվ տարեց ծնող:

Փորձեմ ներկայացնել նրանց մտահոգություններն ու ակնկալիքները։

Տարեց ծնող. Անկախ սեռից, տարեցը կլինի, նրանքմտահոգված են դեպի իրենց ծերության ժամանակ ընթացող գործոններով.

  • Լեզվի խոչընդոտ. Ես կհասկանա՞մ նրանց և նրանք կհասկանա՞ն ինձ:
  • Սոցիալական խոչընդոտ. Կկարողանա՞մ ընկերներ ձեռք բերել, շփվել նրանց հետ և հանգիստ ժամանակում անցկացնել իմ «ոսկե տարիները»:
  • Առողջության խոչընդոտ. ի՞նչ կանեմ, երբ հիվանդանամ:
  • Կառավարման բյուրոկրատական արգելքը:
  • Ինչպե՞ս եմ գլուխ հանելու
  • վարչական լաբիրինթոսից:

Զույգը՝

  • Կմտահոգվի աշխատանքային և տնտեսական գործոններով,
  • Կարո՞ղ եմ աշխատանք գտնել, որը կապահովեմ իմ ընտանիքը (եթե նրանք աշխատողներ են),
  • Կարո՞ղ եմ հաստատել իմ մասնագիտական պրակտիկան և որքան ժամանակ կպահանջվի ինքնաբավ դառնալու համար (եթե նրանք պրոֆեսիոնալներ են, օրինակ՝ բժիշկ, իրավաբան կամ մեխանիկ),
  • Կարո՞ղ եմ ազատ դաշտ գտնել իմ ձեռնարկատիրական աշխատանքի համար (եթե նրանք ձեռնարկատերեր են),
  • Բնակարանային խնդիրներ,
  • Լեզվական խնդիրներ,

2 Երեխաներ՝

 Երեքն էլ մտահոգված կլինեն կյանքի նորմալ ռիթմ վերադառնալու գործոններով.

  • Կկարողանա՞մ ուսումս շարունակել նվազագույն գումարով առանց  ժամանակի կորստի
  • Որքանո՞վ է տարբերվում նոր կրթական ծրագիրը և արդյոք ես «կհասցնե՞մ այն»:
  • Ի՞նչ կասեք ընկերների մասին: Ես գիտեմ, որ կկորցնեմ իմ ներկայիս ընկերներին, թեև

մենք երդվել ենք մնալ «ընկերներ-հավերժ», բայց ես կունենա՞մ նորերը:

Կարելի է շատ ավելի շատ գործոններ և մտահոգություններ կազմել, բայց այս գրությունը նպատակ չունի սպառիչ ցուցակ լինելու, հուսանք, որ այն ներկայացուցչական նմուշ է: Այն մեզ բերում է հետևյալ հարցերի շուրջ՝ ի՞նչ կարելի էր անել (կամ պետք է արվեր): Հետաքրքիր է, որ լուծումների մասին քննարկումը մեկ այլ պարադոքս է առաջ բերում։ Նույն մարդիկ, ովքեր քարոզում են անձնական նախաձեռնության արժանիքներն ընդդեմ կառավարության հրահանգների, այժմ փոխում են իրենց դիրքորոշումը և պնդում, որ կառավարությունը չի անում այն, ինչ պետք է…. Նրանք միջավայր չեն տեսնում անհատական նախաձեռնությունների համար:

Իրավական պաշտպանության հնարավոր միջոցներ.

1. Սփյուռքի վարչություն՝  կարելի էր ունենալ կենտրոնական վայր, որտեղ կարող էին տեղակայվել այս բոլոր հարցեր-պատասխանները-օգնությունը: Եվ անաչառ լինելու համար, կար Սփյուռքի նախարարություն (այժմ այն կրճատվել է գերատեսչական մակարդակով), որտեղ նախարարը պատվո շքանշաններ էր բաժանում խոշոր ֆինանսական բարերարներին։

Կան նաև մասնավոր նախաձեռնություններ, օրինակ ՀՅԴ-ն ուներ գրասենյակ, ուր ես այցելեցի և եզրակացրի, որ այն չի կարող արդյունավետ լինել առաջին հերթին նեպոտիզմի պատճառով (պատասխանատուն բարձրաստիճան կուսակցականի կինն էր)։

2. Հրեաներից և սիոնիստներից պատճենված հայկական Ալիյա, որը կանդրադառնա վերը նկարագրված բոլոր հարցերին: Եթե խոսենք իսրայելցիների մասին, ապա կիբուց համակարգը նույնպես կարող է ընդունվել և տեղայնացվել:

3. Լեզվի ապակենտրոնացված ինստիտուտ, որը հիմնականում նախատեսված է արևելահայերենն օգտագործող մարդկանց ուսուցման համար:

4. Ընդունել փախստական ընտանիք մեկ տարով՝ մասնավոր նախաձեռնություն՝ պետական սուբսիդավորմամբ: Դրա տարբերակը կարող է  լինել ներքին միգրացիայի պատճառով գյուղերի «լքված» տների գնումն ու վերականգնումը: Ստացվում է, որ նրանք ունեն տերեր, ովքեր չեն վաճառել դրանք տարբեր պատճառներով:

Բացառություն: Ի վերջո, ես կցանկանայի նշել մեկ բացառություն վերը նշված բոլոր տրամաբանական դիսկուրսից: Սիրիահայերը գտնվում էին ծանր վիճակում, և պետք է խոստովանել, որ Հայաստանի կառավարությունն իսկապես փորձել է օգնել նրանց։ Այնուամենայնիվ, սիրիահայերը նախընտրեցին գնալ եվրոպական  երկրներ: Նրանցից ոմանք նատուրալիզացվելուց և Հայաստանում մի քանի տարի անցկացնելուց հետո ընտրեցին Եվրոպան։ Ինչպե՞ս ենք բացատրում այս երեւույթը:

Դա տրամաբանության սխալ էր։ Մենք խնդիրները ձևակերպում էինք որպես երկուական ընտրություն նրանց գտնվելու վայրի և դեպի Հայաստան հայրենադարձության միջև: Նրանք դրան դիտում էին որպես տարբերակների ընտրություն (Հայաստան գնալու, կամ Եվրոպայի մեկ այլ երկիր կամ այլուր, որը կընդուներ դրանք): Արևմուտքը հաղթեց՝ այն ընկալման պատճառով, որ Հայաստանը թույլ երկիր է՝ շրջապատված թշնամիներով (երկարաժամկետ կենսունակության և կայունության մտահոգություններ):

Եզրակացություն. Մարդիկ արտագաղթում են ծախսերի/օգուտների վերլուծության պատճառով՝

ա. Սոցիալական ցանց

բ. Տնտեսական ցանց

գ. Երկարաժամկետ քաղաքական կայունություն

Ազգայնականությունը դիտարկվող գործոն է, բայց բավարար պայման չէ։

Որպես վերլուծաբաններ և քաղաքականության գնահատողներ, խիստ անհրաժեշտ է գիտակցել այն երևույթները, որոնք հայրենադարձում են, քննարկում և լուծումներ են տալիս այդ մտահոգություններին:

    

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *